Hoe ervoor zorgen dat dingen beter gaan en leuker worden in het leven, als je er niks aan vind?

Ik ben niet iemand die het leven zat is en zelfmoord wil plegen ofzo...

Maar ik vind er niks aan, niks gaat zoals ik wil...
De kleine probleempjes beginnen thuis; mijn ouders, ik heb gewoon haat naar mijn ouders toe. Ze hebben me vanaf kleins af aan al gekleineerd, en nu nog steeds. ( ben nu 18) ze bemoeien zich met zoveel dingen ( ik wil het niet als een zeurende puber manier overbrengen) maar als er wordt bemoeit met elke stap die je zet wordt je gek!
Ze willen zoveel weten. Ze vragen sowieso veel van me, want ze willen een perfect kind... School moet perfect en hoog zijn, moet ook werken naast school ( anders bereik ik niks in myn leven, zoals ik dagelijks aanhoor) ik moet precies doen wat zij zeggen en ga zo maar door.
De maat zit zó erg vol, dat ik niet meer weet wat ik moet doen. Van woedeaanvallen tot normaal praten heb ik geprobeerd niks helpt.

Doordat ik zo opgegroeid bent zit ik totaaal niet meer lekker in mn vel. Ik ben zo geiriteerd en snel gestressd en chago. Niks is meer leuk. Ik ben ook bang om psychisch te worden ofzo.

Wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat ik dit appart van alles houd? Dus als ik ergens ben dat ik me daarmee bezig houd, en niet zo beinvloed ben door wat er thuis gebeurd of gebeurd is.
Ik ben ook zo onzeker, omdat ik denk dat ik gewoon niks kan ofzo.
Heb het idee dat ik gewoon mezelf niet meer ben, een aardige gozer.
Soms probeer ik "fake" te genieten van dingen, maar dit gaat niet langer meer.. Ik wil het ECHT leuk hebben...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga naar je huisarts, en bespreek dit. Als je daar nog niet aan toe ben, misschien tijd voor een verandering in je leven? Spaar al je geld, en ga op een reis ver weg voor aantal maanden, ontdek dingen, zie dingen, en voor je weet leer je jezelf ook kennen. Het klinkt namelijk alsof je daar niet echt de tijd voor heb gehad. Ik heb altijd ervaren, dat tijdens reizen ik mezelf steeds beter leer kennen. Het volledig voor jezelf moeten zorgen, plannen van wat je nu weer gaat mee maken, ontmoeten van nieuwe mensen, genieten van ander soort natuur, ja daar doe ik het voor. Misschien niets voor jou, maar wilde je de tip meegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is iets wat ik al een tijd heel graag wil, maar met bemoeiende ouders..... Die zijn er weer tegen. Ik kan beter snel naar school, anders ben ik heel oud afgestudeerd. En ohja, het is gewoon onzin ( voor hun )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar uiteindelijk is het jouw leven. En een jaar door bijvoorbeeld australie/nieuw zeeland reizen kan enorm leerzaam zijn, meer dan in de schoolbanken zitten. En misschien klinken die landen nog niet te eng voor ze? Tijdens de reizen kan je hier en daar wat werken om je reis verder te betalen, of WOOFFING (werken op boerderij voor onderkomen), en dit is dan gelijk weer een goede manier om een werkhouding aan te leren. Zo kan je het aan je ouders verkopen. Als zij er tegen in gaan, maar jij voelt dat je dit wilt, dan kan je ervoor kiezen om gewoon te gaan, je bent 18 jaar, ik ging op mijn 18de ook op mijn eerste verre reis, is goed te doen :) Ook als je ouders je niet (financieel) steunen (uit eigen ervaring). Maar ik denk, als je een goede plan voor ze legt, als je goed alle informatie verzameld, reisplan maakt, verteld waarom je dit wilt, wat je ervan gaat leren, dat je het zelf betaald, dat je er gelukkiger van word, ze misschien iets minder negatief er tegen over sta. En qua de leeftijd van de studenten, in mijn klas waren de meeste mensen net zo oud, of ouder dan ik, dus een jaar er tussen uit maakt helemaal niets uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fantastisch advies, zeker over nadenken GV

Antwoorden (3)

positief leren denken, dat kun je waarschijnlijk niet alleen, ga met dit probleem naar je huisarts en laat deze je helpen hulp te zoeken, je bent nog maar 18, dus je hebt nog lang te gaan, dus het is de moeite waard om hulp te zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan voel ik me echt niet op mijn gemak...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een huisarts hoort van alles op een dag, hij vind niets gek, of onzin, het is de aangewezen persoon om hulp van te krijgen, dus verzamel al je moed en ga er heen, sterkte
Je bent nu 18, neem je leven in je eigen hand.
Het is jouw leven, bepaal je eigen koers. Zolang je nog bij je ouders woont zal je je moeten houden aan hun regels, maar dat is nog maar tijdelijk.
Genieten is een wat vaag begrip, net als geluk en gelukkig zijn. Je kan niet het gevoel van geluk herkennen als je nooit het gevoel van ongelukkig hebt mee gemaakt.
Als tip zou ik willen zeggen: maak plannen voor je toekomst, werk daar naar toe.
En bedenk dat je ouders het beste met je voor hebben ook al irriteer je je aan hun en ben je het niet met ze eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vervelend dat je je zo voelt, maar wat goed dat je er zo goed overna denkt en dat je er hier over schrijft.
je voelt teveel verwachtingen van je ouders, je ouders maken zich misschien weer teveel zorgen. Hoe dan ook het zit en gaat niet lekker.

Probeer om leuke dingen te ondernemen, en probeer meteen vetrouwenspersoon op school of iets dergelijks te praten over hoe het met je gaat. je kan anders ook langs de huisarts gaan. Die kan je dan eventueel doorverwijzen dat je met iemand kan praten, die je de beste tips en handvaten kan geven om het weer wat leuker/relaxed te maken! Sterkte!!!